2014-05-20

Ekran kinowy.

Przy instalacji projektor cyfrowego w kinie często wymagana jest wymiana ekranu, ponieważ między projekcją analogową a cyfrową istnieją różnice takie, jak inny kąt projekcji, wykorzystanie innych technologicznie lamp ksenonowych czy stosowanie różnych formatów wyświetlanych filmów.


Współczynnik odbijania światła.

Oprócz optymalnej wielkości ekranu dopasowanej do sali kinowej, jednym z najważniejszych parametrów ekranu jest współczynnik odbijania światła określany przez odpowiednie standardy i nazywany jako „gain”. Standardowy biały matowy ekran kinowy ma współczynnik na poziomie 0,8 – 1,0. Ekrany o podwyższonej jasności mają ten współczynnik utrzymany na poziomie 1,2 – 2,2. Aby dobrze dobrać współczynnik potrzebnego ekranu, należałoby zmierzyć w kinie ile światła pada na ekran. Dodatkową zaletą ekranów o większym współczynniku „gain” jest to, że odbite światło nie rozprasza się tak bardzo jak światło odbite od zwykłego matowego ekranu. Tak więc więcej światła wraca do widza. Tutaj znaczenie ma też zakrzywienie ekranu. Jest to zabieg stosowany nie tylko dla polepszenia widoczności, ale właśnie także dla zwiększenia efektu odbicia światła. Kolejnym ważnym współczynnikiem jest luminancja mierzona w przypadku ekranów kinowych w foot lambertach (fL). Typową wartością dla ekranu kinowego przy projektorze cyfrowym jest luminancja na poziomie 14 fL na środku ekranu oraz nie mniej niż 11 fL po bokach. Dla ekranu przy projektorze analogowym te wartości są nieco większe. Najważniejsze jest, że przy wymianie ekranu konieczne jest dokonanie pomiarów luminancji wykorzystując mierniki światła wyskalowane właśnie w foot lambertach, tak by poprawnie dobrać ekran.

Kolor ekranu.

Kinowe ekrany oryginalnie były srebrne, aby odbijały więcej światła, a tym samym dawały wyrazistszy i ostrzejszy obraz. Z czasem jednak systemy projekcji filmowej uległy zmianie, zaczęto stosować lampy o większej mocy i wówczas białe ekrany wyparły te srebrne.
Wraz z pojawieniem się i popularyzacją technologii 3D srebrne ekrany powróciły do łask. Dzieje się tak, ponieważ filtry polaryzacyjne stosowane w systemach 3D pochłaniają dużą ilość światła (od 12% do nawet 30% światła emitowanego przez projektor). W związku z tym biały ekran nie jest wystarczający, aby obraz na nim wyświetlany był wystarczająca jasny. Oczywiście oprócz ekranu na jasność wpływa również mocy lampy w projektorze, a także jej regulacja.
Na kolor odpowiedniego ekranu do projekcji 3D ma przede wszystkim sam system 3D, w przypadku Dolby 3D czy XpanD wystarczający jest ekran biały podczas gdy system RealD wymaga ekranu srebrnego.

Ekran stały czy zwijany?

Wiele kin w ośrodkach kultury znajduje się w salach kinowo-widowiskowych. Oprócz seansów filmowych odbywają się w nich przedstawienia teatralne oraz koncerty. W takim przypadku ekran montowany na stałe, bez możliwości zwijania lub podnoszenia zmniejsza scenę. Producenci ekranów mają w swojej ofercie kompletne systemy pozwalające na automatyczne rozkładanie i składanie ekranu.



Nie masz jeszcze konta?
<<  kwiecień 2017  >>
 01
 02  03  04  05  06  07  08
 09  10  11  12  13  14  15
 16  17  18  19  20  21  22
 23  24  25  26  27  28 29
 30
partnerzy: