2018-11-14
Kim jest uczestnik festiwalu filmowego?
Przeciętny uczestnik Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody,
dobrze wykształcony. Najczęściej jest kobietą. Jedzie na Festiwal, bo
chce obejrzeć dobre filmy, pociąga go wyjątkowa atmosfera imprezy lub
kieruje nim ciekawość. Jak już przyjeżdża, to na dłużej. W ciągu
statystycznych 3, 4 dni spędzonych na Festiwalu ogląda średnio 7, 8
filmów. Mieszka w hotelu lub w wynajętym mieszkaniu. Przyjeżdża
zazwyczaj z przyjaciółmi i znajomymi.
Zakończyło się badanie „Profil uczestnika festiwalu filmowego”, wspólne
przedsięwzięcie: Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni oraz Instytutu
Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W listopadzie 2018 roku opublikowana
zostanie pełna wersja raportu, w którym autorzy badania odpowiadają na
pytania, kim są uczestnicy FPFF w Gdyni, z jakich usług korzystają
podczas Festiwalu, co robią poza oglądaniem filmów i jak wygląda ich
uczestnictwo w kulturze.
W czasie 43. FPFF (17-22 września 2018) studenci Wydziału Nauk
Geograficznych i Geologicznych UAM pod opieką dr. hab. Krzysztofa
Stachowiaka (UAM w Poznaniu) i dr Anny Wróblewskiej (UKSW w Warszawie,
rzeczniczka prasowa FPFF) prowadzili badania uczestnictwa w kulturze pod
szczególnym kątem - zachowań i preferencji turysty kulturowego,
uczestnika Festiwalu. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie
968 osób. Organizatorzy poszukiwali odpowiedzi na pytania, jakie dobra i
usługi (kulturalne i pozakulturalne) wybierają uczestnicy Festiwali, a
co za tym idzie, jakie gałęzie gospodarki lokalnej korzystają na
organizacji masowych imprez kulturalnych a także, jakimi motywacjami
osobistymi kierują się widzowie, przybywając na FPFF. W efekcie
utworzony został profil uczestnika Festiwalu. Organizatorzy projektu
badają w ten sposób wpływ Festiwalu filmowego na miasto i region. Wyniki
badań pozwolą wzbogacić dyskusję na temat wspierania przez samorządy
organizacji imprez kulturalnych w mieście i regionie.
Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w
ramach programu Kultura - Interwencje 2018.
Widz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody – 37 proc. ma
pomiędzy 18 a 25 lat, ponad 20 proc. - 26-35 lat. Co ciekawe, 2/3
ankietowanych to kobiety. Prawie 60 proc. uczestników badania to osoby z
wykształceniem wyższym. Mniej więcej tyle osób pracuje, a ponad 30 proc.
uczy się (najczęściej w szkołach średnich lub wyższych). Badanie
dementuje jeden z gdyńskich stereotypów – przedstawiciele branży, twórcy
lub dziennikarze stanowią tylko około 20 proc. uczestników imprezy.
Wykazuje jednocześnie, że w Festiwalu biorą udział – obok osób uczących
się – ludzie o stosunkowo dobrej sytuacji materialnej, zarabiający
przeciętnie średnią krajową.
Tylko ok. 20 proc. uczestników deklaruje, że przyjechała na Festiwal z
powodów zawodowych. Najczęściej wskazywane motywacje to: ciekawe filmy,
atmosfera, chęć spędzenia wolnego czasu i ciekawość. Średnio widzowie
przebywają na Festiwalu blisko 4 dni i oglądają ponad 7 filmów.
Blisko 1/3 uczestników to Gdynianie, kolejne duże grupy przybywają z
Gdańska, Warszawy, Krakowa. Turyści festiwalowi zatrzymują się w
kwaterach prywatnych, hotelach, hostelach. I to właśnie nocleg stanowi
największy ich wydatek (średnio blisko 350 zł). Kolejne duże grupy
wydatków to jedzenie, transport, zwiedzanie i rozrywka, zakupy.
Przeciętnie widz podczas pobytu na Festiwalu wydaje aż 877,59 zł! Rzecz
jasna więcej wydają turyści, którzy muszą opłacić noclegi i transport
oraz wyżywienie „na mieście”. W pełnej wersji raportu oszacowana
zostanie suma, jaka wpływa z indywidualnych wydatków festiwalowiczów.
Najczęściej kupowanym produktem – poza jedzeniem i biletami do kina –
jest… alkohol (blisko 20 proc. przyznaje się do tego zakupu). Ale wśród
wymienianych zakupów znajdują się też książki i płyty, gadżety
festiwalowe, pamiątki oraz odzież, obuwie i galanteria.
Ponad połowa uczestników przybywa na Festiwal ze znajomymi i
przyjaciółmi, niespełna 20 proc. samodzielnie, a ¼ z partnerem,
partnerką czy współmałżonkiem. Turysta festiwalowy jest aktywny, lubi
wymykać się z kina. W Gdyni chodzi na plażę, na Kamienną Górę, zwiedza
Muzeum Emigracji, Muzeum Miasta Gdynia, klify, Skwer Kościuszki. Jeździ
często do Gdańska zwiedzić starówkę, Muzeum II Wojny Światowej,
Europejskie Centrum Solidarności albo… do Sopotu na molo.
I co najważniejsze – uczestnik 43. FPFF w Gdyni ocenia nowe polskie
filmy albo bardzo dobrze (blisko 50 proc.) albo dobrze (37 proc.). Ci,
którzy uczestniczą w wydarzeniach towarzyszących, również czują się
usatysfakcjonowani, choć 30 proc. nie ma zdania, gdyż koncentruje się
przede wszystkim na pokazach filmowych. Prawie wszyscy deklarują, że
również w przyszłym roku uczestniczyć będą w FPFF.
Pełna wersja raportu opublikowana zostanie w najbliższym czasie.
Informacja o publikacji raportu zostanie rozesłana do odbiorców
newslettera FPFF. W raporcie poruszone zostaną dodatkowo takie kwestie,
jak wpływ Festiwalu na miasto czy związek uczestnictwa w FPFF z
uczestnictwem w kulturze w ogóle. Już teraz FPFF zaprasza do obejrzenia
prezentacji zawierającej najbardziej podstawowe wyniki badania: TUTAJ
>>
Partnerami i patronami medialnymi projektu są: miesięcznik Film&Tv
Kamera, miesięcznik Kino, Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji Instytut
Kosmopolis, Fundacja Legalna Kultura, Stowarzyszenie Filmforum, Serwis
www.sfp.org.pl.
Jednocześnie Pomorska Fundacja Filmowa podaje podsumowanie 43. edycji
FPFF w Gdyni. Wiemy już, że 43. Festiwal był rekordowy pod względem
frekwencji - w projekcjach, spotkaniach i warsztatach uczestniczyło
około 75 000 widzów. Dla porównania – w 2014 roku było to 47 000, a w
2017 – 61 000! Pokazano 174 filmy podczas 454 projekcji. Zarejestrowano
3657 akredytowanych uczestników. A co najważniejsze, w cyklu Gdynia
Dzieciom uczestniczyło aż 9 158 widzów. Zaś ekipę Festiwalu wspierała
grupa 212 wolontariuszy!