2017-10-18
Warsaw Korean Film Festival w Kinie Kultura.
Już 7 listopada rozpoczyna się trzecia edycja Warsaw Korean Film
Festival, wydarzenia prezentującego najlepsze produkcje kinematografii
południowokoreańskiej. Tegoroczny program zaprezentuje filmy w trzech
sekcjach: „Hity ostatnich lat”, „Koreańskie smaki” oraz subtelne obrazy
wybitnej reżyserki i scenarzystki , absolwentki Szkoły Filmowej w Łodzi
- Kim Hee-jung. Wszystkie seanse, spotkania oraz seminarium na temat
kina koreańskiego odbędą się w Kinie Kultura.
Komercyjne i artystyczne sukcesy kinematografii południowokoreańskiej
zadziwiają świat już niemal od 20 lat. Postawienie przez rządzących na
początku XXI wieku na sektor kreatywny i stworzenie specjalnych funduszy
wspomagających branżę sprawiły, że filmowcy zaczęli realizować coraz
ciekawsze i coraz lepsze technicznie obrazy, a Koreańczycy z dumą
zaczęli je oglądać. Dzisiaj są najchętniej odwiedzającym kina narodem
świata, a filmy znad rzeki Han mają na świecie status wysmakowanej
rozrywki, będącej przeciwwagą dla sformatowanych i sztampowych produkcji
hollywoodzkiego mainstreamu.
Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich, którego trzecia edycja odbędzie
się w od 7 do 13 listopada w Kinie Kultura, jest jedynym w Polsce
przeglądem skupiającym się na tej ekscytującej kinematografii. Jego
organizatorzy zadbali o to, aby w programie znalazły się zarówno intymne
filmy autorskie jak i wielkie kinowe przeboje. Nie zabraknie też
klasycznego akcentu.
W programie znajdzie się 10 filmów pełnometrażowych i dwie etiudy,
całość zaprezentowana zostanie w trzech sekcjach. Sekcja pierwsza -
„Hity ostatnich lat”, to produkcje, które odniosły w Korei sukces
komercyjny przy jednoczesnym bardzo dobrym przyjęciu przez krytyków. Na
szczególną uwagę zasługuje tu kontrowersyjne „The Villainess” (reż.
Jeong Byeong-Gil), rewelacja pozakonkursowych pokazów tegorocznego
Cannes. W tej drapieżnej historii o zemście jest wszystko, co sprawia,
że koneserzy dobrego kina kochają koreańskie filmy: olśniewające
wizualnie i wyznaczające nowe standardy sceny akcji, perfekcyjna
choreografia oraz prawdziwe emocje. „The Villainess” kontynuuje tradycję
„Nikity” Bessona czy „Kill Billa” Tarantino, a grająca główną rolę Kim
Ok-bin dołącza do grona najbardziej zabójczych kobiet światowego kina.
Kolejna sekcja to „Koreańskie smaki” – znakomite autorskie filmy
opromienione już festiwalowymi sukcesami. Znajdą się tu m. in.: „On the
Beach at Night Alone” ulubieńca europejskich festiwali i znanego także
widzom w Polsce Hong Sang-soo (w roli głównej znakomita Kim Min-hee,
pamiętna z ubiegłorocznego występu w „Służącej” Park Chan-wooka); „The
World of Us” w reż. Yoon Ga-Eun, film opowiadający z niezwykłym
wyczuciem o złożonym i często brutalnym świecie dziecięcych emocji.
Sensacją będzie projekcja odrestaurowanej kopii „The Housemaid” Kim
Ki-younga z roku 1960. Ten zaskakujący i niepokojący film o historii
pewnego romansu, który wymyka się spod kontroli, przez wielu krytyków
uznawany jest za najwybitniejsze osiągnięcie w historii kinematografii
koreańskiej.
Sekcja ostatnia skupi się na twórczości reżyserki Kim Hee-jung,
absolwentki Szkoły Filmowej w Łodzi. W programie znajdą się jej dwa
pełnometrażowe filmy („The Wonder Years” z 2007 roku i „Snow Paths” z
2016), a także łódzkie etiudy szkolne, które napisała i wyreżyserowała
(„Spotkanie” z roku 2000 oraz „Kiedyś” z 2001). We współczesnym kinie
koreańskim kobiety wciąż mają trudniejszą drogę do reżyserowania niż
mężczyźni – warto więc poznać dzieła utalentowanej artystki, której
kolejne dzieła spotykają się z dużym uznaniem na wiodących światowych
imprezach. Kim Hee-jung będzie gościem festiwalu, spotkania z nią odbędą
się po projekcjach jej pełnometrażowych filmów.
Uzupełnieniem projekcji filmowych będzie seminarium na temat kina
koreańskiego, którego uczestnicy zastanowią się nad przyczynami sukcesu
tej kinematografii i nad tym, czy sukces ten jest możliwy do powtórzenia
np. w Polsce.
Program wydarzenia: http://pl.korean-culture.org
>>