2018-05-11

Analiza rozwoju kin w centrach handlowych.

Firma Cushman & Wakefield przeprowadziła analizę polskiego rynku kinowego. W opublikowanym w minionym miesiącu tego roku badaniu „Rozwój kin w centrach handlowych” autorka skupia się na rozwoju rynku kinowego w Polsce od czasów powstania pierwszego multipleksu.

Przypomnijmy, ze pierwsze wielosalowe kino zostało otwarte w Poznaniu w 1997 roku i należy do sieci Multikino. Na początku kina wielosalowe otwierane były w miejscowościach liczących ponad 400 tysięcy mieszkańców, a dopiero od 2002 roku multipleksy, z mniejszą ilością sal, zaczęły docierać do mieszkańców miejscowości nie liczących 200 tysięcy osób.

Dziesięć lat od pojawienia się pierwszego multipleksu na naszym rynku otwierało się średnio 10 tego typu obiektów rocznie, obecnie otwieranych jest trochę mniej, bo 7. Przez pierwsze dziesięć lat rozwoju kin wielosalowych w Polsce, pojawiały się one zarówno w formie wolnostojących budynków kinowych, jak i centrach handlowych. Od 2007 roku wszystkie multipleksy otwierane są wyłącznie w obiektach handlowych, w których normą stały się przestrzenie przeznaczone na rozrywkę i gastronomię, które zajmują coraz to większe powierzchnie centrów, a w najnowszych obiektach dochodzą nawet do 20% powierzchni.

W ciągu 20 lat istnienia multipleksów, rynek kin wielosalowych w Polsce zdominowały cztery sieci, z których najwięcej obiektów posiada sieć Helios (44 kina, 244 ekrany*), dalej Cinema City (35 kin**), Multikino (32 kina, 258 ekranów***) oraz Cinema 3D (11 kin, 49 ekranów****).
Jak wylicza autorka raportu w sumie na mapie Polski funkcjonuje już blisko 500 kin, które dysponują ponad 1300 salami. Wynika z tego, że na milion mieszkańców w naszym kraju przypada 40 ekranów. Nie jest to zbyt wysoki wynik w porównaniu z innymi krajami Europy. Na milion Irlandczyków przypada 100 ekranów, we Francji przeszło 90 i podobnie za czeską granicą blisko 90 ekranów.

Cieszy natomiast fakt rosnącej z roku na rok frekwencji kinowej. W 2017 roku sprzedało się 56,6 milionów biletów kinowych, czyli o przeszło 5 miliona więcej niż w 2016, co daje wzrost w wysokości 8,7 %. Rosnąca frekwencja jest obecnie wspólna krajom Europy Środkowo-Wschodniej i wynosi średnio 10%, podczas gdy na zachodzie 6%. Istnieją też kraje, które odnotowują spadek liczby widzów, jak choćby Austria, Szwecja czy Islandia.

Przeliczając powyższe wyniki na ilość sprzedanych biletów na jednego mieszkańca, w Polsce przypada 1,5 biletu kinowego w ciągu roku, czyli wciąż mniej niż na zachodzie Europy, gdzie na osobę przypadają prawie dwa bilety (1,9). Na wielkim ekranie najchętniej oglądają filmy osoby, które nie ukończyły jeszcze 24 roku życia, a znacznie rzadziej do kin wybierają się osoby po 50. Magia srebrnego ekranu przyciąga widzów najczęściej w piątki i soboty.

Według autorki raportu „Rozwój kin w centrach handlowych” wzrost frekwencji kinowej spowodowany jest coraz większą ilością obiektów kinowych w Polsce otwieranych w coraz to nowych centrach handlowych, które otwierane są już nie tylko w większych miastach, ale i w mniejszych miejscowościach. Faktycznie od lat nie powstają u nas odrębne od galerii handlowych kina wielosalowe, a aż 80% wszystkich multipleksów mieści się w centrach handlowych.

Analizując frekwencję i publiczność kinową, warto też zwrócić uwagę na badania przeprowadzone przez Uniwersytet Ekonomiczny dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, „Widz kinowy w Polsce”. Wedle raportu, który powstał w 2015 roku, widzów można podzielić na dwie grupy: tych, którzy „idą do kina” i tych którzy „idą na film”. Choć obydwie grupy przyczyniają się do wzrostu frekwencji, a tym samy rozwoju rynku kinowego w Polsce, ich charakterystyka jest zupełnie różna i inne wartości przyciągają ich na seans przed wielkim ekranem. Osoby które „idą na film”, przy wyborze kina zwracają uwagę na jego repertuar, lokalizację oraz godziny otwarcia. Natomiast dla tych, którzy „idą do kina” istotny jest komfort oglądania filmu, promocje oferowane przez kino, czy oferta gastronomiczna. Zatem aby przyciągnąć widzów do kina warto zwrócić uwagę nie tylko na wybór wyświetlanych filmów, ale zatroszczyć się o atmosferę miejsca, ciekawe promocje, a także ofertę gastronomiczną, tym bardziej, że jest to dodatkowe źródło dochodu dla kina.

* https://www.helios.pl
** https://www.cinema-city.pl
*** https://multikino.pl/
**** http://www.cinema3d.pl

Źródło: Rynek kin w centrach handlowych, Wakefild & Cushmann 2018, Widz kinowy w Polsce, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowcach, 2015.

Nie masz jeszcze konta?
<<  listopad 2018  >>
 01  02  03
 04  05  06  07  08  09  10
 11  12  13  14  15  16  17
18 19  20  21  22  23  24
 25  26  27  28  29  30
partnerzy: