2016-08-18
Kreatywna Europa wspiera dystrybucję kinową.
W ciągu ostatnich 10 lat UE przeznaczyła 16,7 mln euro na dystrybucję w
Polsce przeszło 660 europejskich filmów niekrajowych.
Finansowanie odbywa się w ramach komponentu Kreatywnej Europy, MEDIA,
który wspiera promocję europejskiej kinematografii oraz dystrybucję
filmową.
Do tej pory z dofinansowań w ramach komponentu MEDIA skorzystali polscy
dystrybutorzy, jak Gutek Film, Against Gravity, Aurora Films, Bomba
Film, BEST FILM, Vivarto, Hagi Film, Solopan, M2 Films, Kino Świat,
Monolith Films, Spectator Maciej Poznerowicz, Vue Movie Distribution
(dawne ITI Cinema) czy Film Point Group.
Tym samym na ekrany polskich kin weszły m.in.: „Wielkie piękno” Paola
Sorentino, „Mustang” Deniz Gamze Ergüven, „Głośniej od bomb” Joachima
Triera, „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” Roya
Anderssona oraz „Miłość” Michaela Hanekego.
Jak podaje Kreatywna Europa, dzięki środkom unijnym do polskiej
dystrybucji trafia rocznie od 20 do 30 tytułów w ramach schematu
selektywnego, oraz blisko 90 pozycji przy wsparciu schematu
automatycznego.
Również polskie produkcje trafiają na zagraniczne rynki dzięki
dofinansowaniom Kreatywnej Europy. W ten sposób w latach 2014-2016 do 22
krajów dystrybuowane były takie tytuły, jak „Body/Ciało” Małgorzaty
Szumowskiej, „Miasto 44” Jana Komasy oraz „Układ Zamknięty” Ryszarda
Bugajskiego.
Dodatkowo co roku sieć kin Europa Cinemas, do której obecnie należą 34
polski kina, otrzymuje fundusze od Kreatywnej Europy, w wysokości 0,5
mln euro.