2017-05-11

MFF w Cannes opowiedział się po stronie kin!

Na stronie Międzynarodowego Fstiwalu Filmowego w Cannes opublikowano komunikat w sprawie filmów Netflixa, które zakwalifikowały się do Konkursu Głównego, pomimo, że nie będą wyświetlane we francuskich kinach.

Kontrowersje wywołały dwa tytuły, wyprodukowane przez największą internetową platformę wypożyczającą filmy, „Okja” (Bong Joon Ho) oraz „The Meyerowitz Stories” (Noaha Baumbacha). W mediach pojawiły się głosy, że tytuły zakwalifikowane do walki o Złotą Palmę, zostaną usunięte z listy. Jednak szybko zaprzeczyli temu organizatorzy festiwalu.

W związku z oburzeniem wśród dysrtubutorów, kiniarzy jak i samych widzów, organizatorzy festiwalu pod Kannami musieli opowiedzieć się po którejś ze stron i zabrać głos w tej sprawie.

Na początku komunikatu, organizatorzy przyznają, że są świadomi, wątpliwości, jakie budzi fakt, że filmy konkursowe nie będą dystrybuowane w kinach Francji. Zobaczyć je będą mogli tylko klienci platformy, Netflix.

Dalej organizatorzy MFF w Cannes witają z radością nowego operatora filmowego na rynku, który zdecydował się zainwestować w kino, jednak wyrażają swoje poparcie dla tradycyjnego modelu dystrybucji filmów w kinach we Francji i na świecie. Po konsultacjach członków zarządu festiwalu pod Kannami, podjęto decyzję o dostosowaniu przepisów do niespotykanej wcześniej sytuacji.

Tym samym organizatorzy, powtórzyli decyzję o przyjęciu produkcji Netflixa do konkursu, jednak postanowili wprowadzić zmiany w przepisach. Od przyszłego, 2018 roku, wszystkie filmy, które będą chciały wziąć udział w konkursie festiwalowym, będą musiały być dystrybuowane we francuskich kinach.

Tym samym tegoroczna sytuacja przejdzie do historii, jako wyjątkowa, a przyszłość należy do kin!

Dlaczego filmy Netflixa nie znalazły się w repertuarze kinowym?

Netflix, nie chciał udostępnić produkcji, które sfinansował, do tradycyjnej dystrybucji kinowej. Powodem takiego postępowania jest zbyt długi dla producenta okres okna dystrybucyjnego.

Obecnie okres okna dystrybucyjnego, czyli czasu od momentu wejścia filmu na ekrany kinowe, a udostępnieniem go za opłatą na platformach VOD (Video on Demand, wideo na życzenie), wynosi minimum 4 miesiące. Jednak Netflix jako platforma sVOD (subscription Video on Demand), czyli wymagająca subskrypcji, dla korzystania z jej treści, musiałby czekać aż 36 miesięcy.

Platformy sVOD, w przeciwieństwie do VOD, nie udostępniają pojedynczych tytułów za konkretną opłatą, lecz szereg filmów i seriali za stałą opłatą w postaci regularnego abonamentu. Dlatego obowiązuje je dłuższy okres okna dystrybucyjnego.



70. Międzynarodowy Festiwal w Cannes rozpocznie się 17 maja i potrwa do 28 mja 2017 roku.

Źródło: Festival de Cannes

Nie masz jeszcze konta?
<<  sierpień 2017  >>
 01  02  03  04  05
 06  07  08  09  10  11  12
 13  14  15  16  17  18  19
 20 21 22  23  24  25  26
 27  28  29  30  31
partnerzy: