2020-04-27
Zmiany w Programach Operacyjnych PISF.
W związku z kryzysem w polskiej kinematografii, wywołanym pandemią
koronawirusa, Polski Instytut Sztuki Filmowej wprowadził zmiany w
Programach Operacyjnych na 2020 rok.
Zmian dokonano w oparciu o rozwiązania wypracowane przez powołany przez
Dyrektora PISF Radosława Śmigulskiego zespół ds. kryzysu w branży
kinematograficznej. Ostateczny kształt tegorocznych Programów
Operacyjnych został zatwierdzony 15 kwietnia br. przez Radę PISF.
Instytut, realizując wnioski z prac zespołu kryzysowego, wdrożył szereg
rozwiązań w Programach Operacyjnych, wspierających branżę w czasie
epidemii i okresie, który nastąpi bezpośrednio po jej zakończeniu.
Najwięcej zmian wprowadzono w PO Produkcja filmowa. Pozostałe zmiany
dotyczą PO Edukacja filmowa, PO Upowszechnianie kultury filmowej oraz PO
Promocja polskiego filmu za granicą. Poniżej przedstawiono wykaz zmian w
poszczególnych programach.
PO Produkcja filmowa
1. Zwiększono o dodatkowe 6 mln zł alokacje związane z priorytetami
dofinansowującymi rozwój projektu oraz etap prac scenariuszowych – tym
samym nastąpił wzrost całkowitej alokacji Programów Operacyjnych na rok
2020 do kwoty 132 650 000 zł.
2. Zmiany kwot w alokacjach:
Priorytet I Rozwój projektu: 12,17 mln zł;
Film fabularny: 7,6 mln zł;
Film dokumentalny: 1,52 mln zł;
Film animowany (w tym: seria): 3,05 mln zł;
Priorytet X. Dewelopment scenariuszowy: 4,56 mln zł;
Priorytet XI. Stypendia scenariuszowe: 0,77 mln zł.
3. Priorytety I i X – zniesienie ograniczenia liczby wniosków składanych
w jednej sesji i prowadzonych przez jednego producenta.
4. Priorytet XI – ograniczenie liczby składanych wniosków do trzech
wniosków na wnioskodawcę w sesji.
5. Zmiana w zasadach wkładu własnego w Priorytecie I: „Wnioskując o
dofinansowanie, producent jest zobowiązany wnieść wkład własny w
wysokości minimum 5% wnioskowanego dofinansowania z PISF. Wkład ten może
mieć charakter finansowy lub finansowo-rzeczowy. W przypadku wkładu
finansowo-rzeczowego, udział wkładu o charakterze rzeczowym nie może być
wyższy niż 95% wartości całego wkładu własnego producenta.”
6. Z załącznika do raportu końcowego dot. Priorytetu I usunięto:
lista realizatorów (co najmniej kierownicy pionów operatorskiego,
scenograficznego) wraz z ich oświadczeniami o wstępnej woli udziału w
przedsięwzięciu;
potwierdzona obsada (co najmniej główne role) wraz z oświadczeniami
aktorów o wstępnej woli udziału w przedsięwzięciu.
7. Usunięto z Priorytetu I i X zapis: „Jeżeli producent realizuje
równocześnie trzy projekty z dofinansowaniem PISF na etapie Rozwoju
projektu, nie może złożyć kolejnego wniosku o dofinansowanie w ramach
Priorytetu I Rozwój projektu.”
8. Usunięto z Priorytetu I zapis: „Producent, który otrzymał
dofinansowanie trzech projektów na etapie Rozwoju projektu, z których
żaden nie został następnie złożony i przyjęty formalnie do rozpatrzenia
przez Komisje Ekspertów o dofinansowanie produkcji, traci na trzy lata
prawo do ubiegania się o dofinansowanie Rozwoju projektu; także w
przypadku, jeśli którykolwiek z tych trzech projektów przekazał drogą
cesji innemu producentowi. Ostateczny termin złożenia wniosku o
dofinansowanie produkcji upływa po dwóch latach, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym nastąpiło złożenie raportu końcowego z
wykonanego Rozwoju projektu.”
9. Dodano nowy termin sesji:
Sesja IIa/2020: 18.05-24.05.2020.
10. W Priorytecie I – zmiana wymaganych załączników do wniosku:
„treatment lub scenariusz” w miejsce obowiązkowych obydwu załączników.
11. We wszystkich wnioskach do wszystkich priorytetów brak obowiązku
potwierdzenia tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego (tłumaczenia
przysięgłe wymagane są do zawarcia umowy).
12. Zmiana wysokości i liczby rat w Priorytecie XI:
I rata 70% kwoty dofinansowania po podpisaniu przez stypendystę umowy z
PISF;
II rata 30% kwoty dofinansowania po złożeniu scenariusza.
13. Zmiana definicji filmu trudnego: „film, którego treść i forma mają
charakter artystycznie ambitny i który ma ograniczone walory komercyjne
lub którego produkcja jest utrudniona z przyczyn zewnętrznych,
niezależnych od producenta”.
14. W Priorytecie I zmiana wysokości rat i liczby rat: I rata 90%, druga
10%.
15. W Priorytetach II-IV oraz VI-VIII zmiana wysokości rat: I rata 80%,
druga rata 10%, trzecia rata 10%.
16. Usunięto wymóg składania listu intencyjnego od dystrybutora kinowego.
17. Wszędzie, gdzie w PO Produkcja Filmowa jest mowa o filmach
przeznaczonych do pierwszej eksploatacji w kinie, dodano zapis „lub
serwisie VOD”.
18. Usunięto zapis: „wniosek o dofinansowanie produkcji kolejnego filmu
reżysera może być składany pod warunkiem, że poprzedni film w jego
reżyserii, współfinansowany przez PISF na etapie produkcji, został
odebrany podczas co najmniej jednego pokazu zorganizowanego przez
producenta. W przypadku, gdy film nie został odebrany, ale produkcja
jest zaawansowana, producent może ubiegać się o promesę, dotyczącą
finansowania kolejnego przedsięwzięcia z reżyserem, którego film nie
został odebrany, ale jedynie w szczególnych przypadkach, a wnioskodawca
musi uzyskać na to zgodę Dyrektora PISF przed rozpoczęciem naboru
wniosków w sesji”.
19. W całym PO Produkcja filmowa zniesiono wymóg odejmowania wartości
wkładów rzeczowych własnych producenta od kwoty stanowiącej podstawę
obliczania narzutu kosztów ogólnych.
PO Edukacja filmowa i PO Upowszechnianie kultury filmowej
1. Powrót do kosztorysów sprzed roku. Kosztami kwalifikowanymi są:
koszty przygotowania i zarządzania przedsięwzięciem (w tym wynagrodzenia
dyrektorów i koordynatorów);
wszystkie koszty obsługi przedsięwzięcia (w tym koszty osobowe);
koszty dotyczące podróży i noclegów (organizatorów, twórców, gości);
koszty cateringu.
2. Nowe pozycje w kosztorysach związane z działalnością online:
PO Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet I Festiwale filmowe –
nowa pozycja w kosztorysie: „koszty obsługi festiwalu online”;
PO Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet II Inicjatywy filmowe –
nowa pozycja „koszty obsługi projektów online” w kosztorysach
przedsięwzięć: 1) organizacja przeglądów i innych wydarzeń filmowych o
charakterze lokalnym; 2) działalność kin studyjnych i lokalnych; 4)
organizacja kongresów, konferencji i sympozjów, mających na celu
pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o filmie; 5) organizacja konkursów
filmowych, wystaw oraz innych wydarzeń promujących sztukę filmową; 6)
inne działania realizujące cele Priorytetu II.
Wszystkie Priorytety w PO Edukacja filmowa – nowa pozycja: „koszty
obsługi projektów edukacyjnych online”.
PO Promocja polskiego filmu za granicą
1. W priorytetach Promocja polskiego filmu za granicą i Dystrybucja
polskiego filmu za granicą przywrócenie możliwości wykazania
wolontariatu i umów barterowych w minimalnym wkładzie własnym
beneficjenta, który powinien wynosić 10% całości budżetu przedsięwzięcia.
2. W priorytecie Promocja polskiego filmu za granicą w zadaniach 3.
(organizowanie poza granicami kraju imprez, promujących dorobek polskich
twórców filmowych oraz polską twórczość filmową – przeglądy,
retrospektywy, wystawy, konferencje) i 5. (organizowanie i
współorganizowanie z partnerami zagranicznymi szkoleń, warsztatów,
prezentacji dla przedstawicieli branży filmowej) nowa pozycja w kosztach
kwalifikowanych „koszt obsługi przedsięwzięcia online”.
3. Możliwość przedłużenia ważności decyzji o 6 m-cy we wszystkich
priorytetach za zgodą Dyrektora.
4. W priorytecie Dystrybucja polskiego filmu za granicą możliwość
złożenia wniosku bez zachowania terminu 6 tyg przed datą rozpoczęcia
dystrybucji za zgodą Dyrektora.
5. W priorytecie Dystrybucja polskiego filmu za granicą możliwość
złożenia wniosku na dystrybucję w serwisach VOD za zgodą Dyrektora.
Opis Programów Operacyjnych PISF na rok 2020 wraz z trybem naboru i
wyboru wniosków dostępny jest tutaj.