2019-01-25
Gigantyczne ekrany LED na lotnisku.
NEC Display Solutions poinformował o zakończonym z powodzeniem projekcie
instalacji ogromnych ekranów LED na lotnisku Arlanda w Sztokholmie.
Realizacja ta zasługuje na szczególną uwagę z powodu konieczności
zminimalizowania zakłóceń elektromagnetycznych związanych z technologią
LED, które mogą być przyczyną poważnych problemów we współczesnych
terminalach pasażerskich.
Firma Swedavia, która jest właścicielem 10 głównych lotnisk w Szwecji,
zleciła NEC dostarczenie gigantycznych ekranów LED do stref odprawy
bagażowej i odbioru bagażu. Instalacja ekranów LED ma zapewnić pasażerom
dostęp do informacji podróżnych oraz ich aktualizacji, reklam,
materiałów promocyjnych i innych cyfrowych treści. Ekrany o rozmiarach,
odpowiednio 44 i 15 metrów kwadratowych, zapewniają przyciągający uwagę
przekaz o bardzo wysokiej jasności, informując pasażerów o
aktualnościach, a jednocześnie otwierają nowe możliwości reklamowe i
generujące przychody.
Swedavia postawiła konkretne wymagania co do projektu, z których
najważniejsze było to, aby całe ekrany - nie tylko poszczególne moduły –
spełniały normę kompatybilności elektrycznej EMC klasy B i tym samym nie
powodowały żadnych zakłóceń w innych systemach komunikacyjnych i
urządzeniach na terminalu lub gdziekolwiek indziej na terenie lotniska.
Przed współpracą z NEC przeprowadziliśmy próbę niezależnego projektu
LED, ale w czasie testów natychmiast stwierdziliśmy, że ekrany powodują
niedopuszczalne zakłócenia innego sprzętu -
powiedział Johan Monie, Head of Passenger Processes w Swedavia. Diody
LED emitują duże ilości promieniowania elektromagnetycznego, a to
mogłoby spowodować poważne problemy z łącznością WiFi i Bluetooth – a
więc dokładnie taki rodzaj negatywnego doświadczenia pasażerów, którego
chcemy uniknąć. Wtedy zwróciliśmy się do naszego długoletniego partnera
NEC, który przedstawił odpowiedź na problem.
NEC zaprojektował dwa ekrany LED Direct View o plamce 3,91 mm i ze
specjalną osłoną, dzięki czemu emisja promieniowania
elektromagnetycznego jest na znikomym poziomie. NEC był odpowiedzialny
za każdy aspekt projektu, od zaprojektowania modułów, poprzez
zapewnienie zasilania i dostarczenie danych, po produkcję, instalację i
uruchomienie. Firma dostarczyła również platformę back-end, która
umożliwia lotnisku Stockholm Arlanda Airport kompilowanie i zarządzanie
treściami z wielu źródeł na ekranach za pomocą jednej aplikacji.
Po okresie intensywnych testów, podczas których okazało się, że oba
ekrany spełniają kryteria kompatybilności elektromagnetycznej,
jednocześnie wyświetlając doskonały obraz w żywych kolorach, ekrany LED
NEC zostały finalnie uruchomione w grudniu 2018r.
Coraz więcej węzłów transportowych wykorzystuje LED jako technologię
wyświetlania, ale świadomość wpływu tego typu ekranów na inną
komunikację może nie być powszechna. - powiedział
Richard Wilks, Airport and Public Transportation Business Development
Manager w NEC Display Solutions Europe. O ile nie zostaną odpowiednio
zaprojektowane, ekrany te mogą zagrozić łączności, której pasażerowie
oczekują podczas podróży, takiej jak WiFi, Bluetooth, 4G i 5G. Mogą
również zakłócać krytyczne dla bezpieczeństwa systemy oparte na
częstotliwości radiowej, na przykład krótkofalówki pracowników, a
potencjalnie również radar oraz łączność powietrze-ziemia.
Węzły komunikacyjne, takie jak lotniska, stały się coraz bardziej
hałaśliwe, z wieloma różnymi sygnałami i ogromnym natężeniami ruchu,
dlatego też NEC dostosował również wszystkie swoje monitory LCD do
wymagań EMC klasy B - kontynuuje Richard. Sektor transportu
z chęcią korzysta z zalet technologii LED, ale trzeba przy tym
uwzględniać skumulowany wpływ, jaki ekrany te wywierają na inne
technologie i wymagać od swoich partnerów technologicznych rozwiązań,
które są zaprojektowane tak, aby uniknąć niedogodnych i potencjalnie
niebezpiecznych zakłóceń.